Tuesday, October 4, 2011

Tanggal 1 Oktober 2011 Yang Bermakna....


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihi,




Segala puji bagi Allah swt, Rabb Yang Maha Pencinta Lagi Maha Pencipta. Sesungguhnya hanya dengan limpahan dan keizinan dariNya, Dia dengan segala kemurahan kasih sayangNya membenarkan daku mencelikkan mata lagi di pagi yang penuh barakah ini. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar.

Pada tanggal 1 Oktober 2011 yang lalu, genap usiaku memasuki 21 Tahun. Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kepadaNya, kerana sehingga ke saat ini, Dia masih memberi daku peluang untuk terus memanjang, mempertingkatkan amal ibadahku, agar kehidupanku dan umurku ini tidak menjadi sesuatu yang sia-sia di dunia dan di akhirat. Namun, jauh di sudut hatiku, terdapat satu getaran, di situ ada keresahan dan kebimbangan. Teringat daku akan sebuah ucapan peringatan dari temanku mengenai sebuah kata-kata ulama', Ibnu Mas'ud ra:

" Perkara yang paling sedih bila tibanya tahun baru adalah umurku bertambah
tetapi amalanku tidak bertambah"

Mungkin inilah salah satu keresahan yang sedang bermain di benak fikiranku. Apakah kematangan amalku sedang bertambah seiring dengan kematangan usiaku. Lalu, daku bersimpuh di atas sejadah cintaku semoga pada usia ini, hari-hari yang ku tempuhi pada usiaku ini, membawa manfaat buat kebaha
giaan akhiratku.

“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan hendaklah setiap diri memerhatikan apa yang telah diperbuat untuk hari esok (akhirat). Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” Surah Al-Harsy :18


Seiring dengan pertambahan usia ini juga, apa yang kulihat setelah ku kaji satu persatu hanyalah amanah yang besar sebagai seorang khalifah Allah di muka bumi ini. Usiaku ini merupakan satu amanah besar Rabbku yang harus daku pergunakan untuk kemaslahatan DeenNya. Walaupun, jauh di sudut hati, daku punyai keinginan-keinginan manusiawi, harus ku sabar mendidik nafsuku, agar hubunganku dengan Pencipta tidak layu dan terus mekar dan segar menghiasi kehidupanku.




Buat teman-temanku yang memberi ucapan dan doa tanda peringatan, hadiah-hadiah yang begitu bermakna, jazakumullahukhairan kathira daku ucapkan. Sungguh terharu hati ini apabila saban hari dipenuhi sms dan ucapan-ucapan di ruangan FB, subhanallah, rabithah Allah telah mengikat hati-hati kami dengan ikatan Rabbani. Betapa daku bersyukur dikurniakan teman-teman seindah pelangi. Setiap ucapan begitu bermakna buatku, kerana ia merupakan satu doa yang ikhlas dari seorang sahabat kepada sahabatnya. Moga para malaikah mengerbangkan sayapnya, mendoakan para khalifah ini. Lalu, ku doakan semoga mereka juga berbahagia dan sentiasa bersabar dan teguh meniti hari-hari dalam hidup mereka. Semoga ikatan ukhuwwah mahabbah antara kami akan menjadi saksi yang melayakkan kami melangkah ke syurga Illahi.

Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda; "ALLAH berfirman: Pasti mendapat cinta-KU orang-orang yang saling cinta kerana-KU, orang-orang yang duduk bersama kerana-KU, orang-orang yang saling mengunjungi kerana-KU dan orang-orang yang saling memberi kerana-KU."

[Hadith Riwayat: Malik, Imam Ahmad, Ibnu Hibban, Hakim]


Hari ini juga merupakan satu kejutan buatku apabila melihat penurunan beratku secara mendadak (40 --> 3+ ) kg. Harap-harap ianya cuma kesan sampingan disebabkan masih belum dapat sesuaikan diri dengan makanan di sini.


Hari-hari dalam hidupku terasa semakin sibuk dengan tuntutan-tuntutan amanah sebagai seorang khalifah. Semoga kesibukanku ini tidak menjauhkan diriku daripada amanah perhambaanku kepada Illahi. Amin.


1 Oktober yang bermakna, mendapat jemputan kenduri kahwin kakak dari teman sebilikku, jazakillahukhairan kathira Ati (Nur Hayati) atas layanan yang terbaik. Alhamdulillah, sangat bersyukur dipertemukan denganmu. Hadiah bermakna buatku...(ambil berkat..hehe)


Terima kasih untuk segala-galanya.May Allah blessing be with all of u.......^_^



No comments:

Post a Comment