Tuesday, July 31, 2012

Biarkan Allah Menyulam & Mengadun Kehidupanmu Dengan TakdirNya Yang Indah

Seorang ibu sedang menyulam sambil duduk di atas kerusi. Beliau mempunyai ada anak kecil, berumur 5 tahun sedang main-main. Lalu anaknya mendekatinya dari bawah, dan melihat gumpalan benang yang berpintal-pintal. Anaknya seperti bingung melihat ibunya duduk lama di atas kerusi, tetapi membuat sesuatu yang buruk. Lalu anaknya bertanya:

“Ibu sedang buat apa?”

Lalu ibunya menjawab, “ Kamu pergilah main, ibu sedang membuat kerja ibu”.

Lalu anaknya meneruskan main dan datang lagi kepada ibunya, dan melihat benang itu semakin berpintal-pintal. Anaknya hairan melihat apa yang ibunya sedang lakukan. Setelah beberapa ketika, ibunya memanggil.

“Anakku, mari melihat, apa yang ibu buat”

Anaknya pun mendekati ibunya dan melihat satu sulaman yang begitu cantik, tidak seperti sebelumnya. Pada sulaman itu terdapat pokok, bunga, burung dan sebagainya.

Apakah pengajaran dari kisah ini?

Inilah satu gambaran kehidupan dunia ini, kita selalu melihat apa yang Allah takdirkan kepada kita, dari pandangan bawah, seorang hamba yang hina dan tidak mengerti apa-apa, pemikiran yang terhad. Lalu kita merasakan apa yang Allah takdirkan ke atas kita adalah sesuatu yang susah, serabut dan sebagainya. Sedangkan Allah sedang menyulam kehidupan kita dengan suatu takdir yang cukup indah apabila kita melihat dari kacamata Iman, kita akan menjumpai satu HIKMAH.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Seorang anak sedang sangat kecewa apabila menghadapai satu demi satu kegagalan dalam hidupnya, kehilangan orang yang dikasihinya, lalu ibunya menjadi risau melihat keadaan anaknya yang sedang kecewa itu, lalu berfikir, bagaimana untuk merawat kekecewaaan anaknya.

Pada suatu hari, selepas anaknya pulang dari sekolah, ibunya mengajak anaknya makan di dapur. Lalu apabila dibukakan tudung saji, anaknya terkejut kerana apa yang dilihatnya bukanlah makanan tetapi yang ada adalah sepinggan garam, sepinggan gula, sepinggan keju,dan lain-lain. Lalu anaknya bertanya kepada ibunya:

“ibu, macam mana nak makan?”

Maka jawab ibunya:

“Makanlah”

Kata anaknya:

“Tidak, saya tidak boleh makan.”

Lalu kata ibunya dengan penuh kasih sayang, “Anakku , begitulah dalam hidup ini, kalau kita makan garam sepinggan, kita akan rasa sangat masin, boleh kena darah tinggi, kalau kita makan gula sepinggan,kita boleh kena kencing manis, dan kita tak akan tahan dengan kemanisannya begitu juga keju. Sebab itu, bila ibu ambil sikit-sikit daripada semua makanan ini dan gaulkan sekali, akan menghasilkan “cheese kek kek keju”. Ibu itu pun bancuh, lalu anak itu pun makan dan rasa sedap.

Kata ibunya lagi : “Anakku, begitulah hidup ini, apabila dibancuh yang pahit, masin, manis,dan yang lemak akan menghasilkan satu kek yang sangat lazat, hidup kita pun macam tu, jangan nak manis sahaja, atau masin sahaja, atau pahit sahaja, biarlah Allah yang mengadunnya dengan adunan yang sangat lazat, dengan berbekalkan redha dan pasrah daripada kita”

Saudara-saudaraku, apabila kita mendapat satu ujian yang begitu menyulitkan, lalu kita mengamati dengan pancaindera yang sebenar, pendengaran yang sebenar, memahami hidup dengan jiwa yang sebenar, maka Allah akan memberikan hikmah kebijaksanaan yang tidak ada taranya.

Subhanallah, sebuah perkongsian yang begitu menusuk jiwa hamba yang seringkali tenggelam dalam lautan ujian, umpama bekalan oksigen yang sedang membantu tubuhku yang hampir kehilangan nafasnya. Setiap ujian itu hadir bersama hikmah yang begitu tersembunyi, kita hanya akan menjumpainya apabila kita melihat dari sudut pandangan Iman, dan bukan hanya aqal yang begitu terbatas. Moga kesabaran itu sentiasa menghiasi hari-hari dalam hidupku. Tetap tersenyum dalam keperitan. Kadangkala, seseorang itu, dalam kelebaran senyumannya itu tersimpan satu keperitan yang dahsyat, tetapi terus ditelan, kerana dia mengetahui bahawa Allah swt sedang menyulam hidupnya dengan satu sulaman yang indah, dan sedang mengadun kehidupannya dengan sebuah adunan yang begitu rapi, untuk menghasilkan makanan yang begitu enak.

Lalu, aku meyakini, di akhir perjalananku ini, pasti akan kutemui suatu destinasi yang pasti. Asal sahaja, aku seringkali bertanyakan jalannya dalam keadaan penuh perasaan, penuh harapan umpama insan yang tersesat di gurun sahara,bagaimana harus kulaluinya, kepada Dia Yang Maha Mengetahui Segala Sesuatu, lalu akan disingkapkanlah jalannya satu persatu, akan terurailah kebuntuan ini satu persatu. Insha'Allah. Amin. Amin. Amin. Terus bertanya, bertanya dan bertanya.

"Hasbunallah wani'mal wakeel, ni'mal maula wani'mal nasir"


Penawarhati90

12.43 am

12 Ramadhan 1433H bersamaan 1 Ogos 2012

Langkawi, Kedah

Wednesday, July 25, 2012

Diari Edisi Ramadhan (3,4,5 & 6)

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamua'laikum warahmatullahi wabarakatuh,

Alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah swt semata-mata, Rabb yang nyawaku dalam genggamanNya. Selawat dan salam kuutuskan buat Rasul Junjungan Umat, Rasulullah saw, suri teladan terbaik sepanjang zaman.


Pada kesempatan yang sedikit ini, ingin daku coretkan sedikit diari harianku, untuk tatapan dan bacaan diriku sendiri dan mungkin juga saudara-saudaraku yang kukasihi dan kusayangi di luar sana, sebagai satu muhasabah diri terhadap apa yang kulakukan sehari-hari dalam hidupku, apa yang harus daku tinggalkan dan apa yang harus ku perbaiki dalam pendakianku di sebuah gunung harapan, membawa impian dan harapan yang cukup tinggi agar bisa melihat wajah Penciptaku suatu hari nanti, di kemuncak gunung ini yang tidak dapat aku pastikan bilakah pendakian ini akan berakhir, lalu akan masuk ke alam kehidupan yang sebenar iaitu Alam Akhirat. Sesungguhnya dalam pendakian ini, pelbagai onak dan duri yang sedang menghalangi langkahku, sedang cuba menuntut keputusasaanku, dan sedang merayu agar aku berhenti. Ya, kadangkala aku hampir dan selalu tersungkur di tengah perjalanan ini, kadangkala aku merasa letih dan haus, kerana rohaniku ketandusan curahan zikrullah. Namun begitu, harus aku berusaha mengingatkan diriku bahawasanya amanahku adalah untuk bermusafir bertemu Rabbku, Rabb yang menciptakan setiap satu sel, tisu, organ dan sistem satu demi satu peringkat yang menyebabkan anggota badanku dapat berfungsi dengan baik dan soleh. Alhamdulillah. Kata saudaraku Bro Hamzah:

Jika, jatuh.

Bangun semula.

Jika jatuh lagi

Bangun lagi. Berkali-kali pun tidak mengapa!

Andai Gagal, kita bangkit

Gagal kali kedua, kita bangkit semula.

Gagal berkali-kali, kita bangkit lagi berulang kali.

Atur strategi, susun kehidupan dan terus sahaja membina diri.

Kita adalah kita di masa hadapan.

Kita adalah apa yang kita “laksana”kan di masa ini.

Kita adalah apa yang kita percaya dan yakini!


Daku mulai dengan Ramadhan ke-3:

Pada hari ini, bermulalah pekerjaanku sebagai seorang peniaga di Bazar Ramadhan. pada malam sebelumnya, daku dihubungi oleh seorang adik yang merupakan temanku yang sangat baik, Jamilin. Beliau memaklumkan bahawa ibunya memerlukan seorang pekerja untuk membantu perniagaan mereka. Kebetulan pada waktu itu, daku juga sedang mencari pekerjaan, untuk mencari dana sebagai satu usaha untuk memenuhi sesuatu hajat. Subhanallah, Allah swt itu Maha Mengetahui akan kemampuan hamba-hambaNya, Dia mentakdirkan sesuatu itu sesuai dengan doa hamba-hambaNya. Daku sentiasa mendoakan agar dapat mengisi percutian ini dengan sesuatu yang bermanfaat,jika diberi pekerjaan, besar harapanku agar pekerjaan itu tidak mengganggu gugat ibadahku kepada Rabbku di bulan yang penuh keberkatan dan kemuliaan ini. Alhamdulillah, demikian Maha Pemurahnya Allah swt, Dia memberi rezeki buat hamba-hambaNya dari jalan yang tidak pernah kita sangkakan, kadangkala kita terlupa untuk bersyukur! kita juga selalu menyangkakan rezeki itu hanya dalam bentuk harta, wang dsb. Tetapi maksud rezeki itu sebanarnya sangat luas, kebahagiaan di dalam hati juga satu rezeki. Bagiku, inilah satu jalan yang Allah tunjukkan kepadaku, sungguh jauh di sudut hatiku mengharapkan agar dibukakan satu jalan untuk sampai ke matlamat dekatku. Moga-moga aku akan sampai kepadanya suatu saat nanti. Alhamdulillah. Segala puji hanya bagi Allah swt.


Hari pertama bekerja sangat gembira dan bersyukur, kerana Allah mengizinkan saya bekerja dengan majikan yang subhanallah, cukup-cukup menyenangkan hati saya, mempermudahkan urusan ibadah saya, dan sentiasa murah dengan sedekah. Subhanallah, subhanallah, subhanallah. Makcik Raziah, Pakcik Mawardi, Jamilin, Ti, dan K Mariam. Mereka adalah sebuah keluarga yang sangat-sangat pemurah, tidak dapat saya ungkapkan bagaimana baiknya mereka. Gembira bekerja bersama teman yang disayangi kerana Allah, Jamilin. Seorang wanta solehah, Allah swt menganugerahkan paras rupa yang begitu cantik, lembut, berakhlak mulia dengan sesiapapun yang ditemuinya, mentaati ibu bapa, rajin. Subhanallah, beruntung ibu bapanya, Makcik Raziah dan Pakcik Mawardi, saya meyakini, inilah hadiah Allah swt yang begitu bernilai buat ibu bapa yang melaksanakan prinsip Islam dalam hidupnya. Kami menjual Murtabak, Daging Bakar dan Mee Goreng. Alhamdulillah, sambutannya sangat menggalakkan.


Sebelum tiba waktu solat Asar, makcik melihat saya bertanya jam. Makcik terus menyuruh saya pergi membuat persediaan solat, walaupun ada pelanggan. Tidak tergambar rasa syukur di hati saya, sangat terharu, Ya Allah, mereka memahami pendirian saya, dan memahami apa yang dituntut oleh Islam. Kebaikan mereka sehingga saya tidak reti atau tidak tahu bagaimana untuk curi tulang atau membalas sms, atau menjawab panggilan semasa bekerja kerana saya ingin menggunakan sepenuh tenaga saya dalam pekerjaan ini, sepertimana saya cuba sedaya upaya untuk menjaga keadaan ibadah saya, walaupun seringkali terganggu kerana lemahnya iman ini. Sedang berusaha untuk menjaga keberkatan waktu, teringat saya ketika membaca buku 'Diari Seorang Lelaki', kata penulisnya, kita selalu lupa menjaga keberkatan waktu. Pada gaji yang kita terima, adakah ia berkat? Bagaimana ketika kita bekerja, kita melewat-lewatkan masuk ke tempat kerja, dan kita minum pagi dan bersembang dengan lama. Sebenarnya kita banyak 'mencuri masa'. Ayatnya lebih kurang begitu menyebabkan saya tersentak seraya berfikir, "ya, memang banyak masa yang aku curi!!" . Astagfirullahalazim. Moga ramadhan kali ini benar-benar mengubah diriku menjadi seorang Muttaqin, iaitu seorang yang sentiasa berwaspada dengan amalnya agar tidak tersasar dari landasan Rabbani. Astagfirullahal azim.


Saya sangat gembira dan bersyukur diberi peluang untuk bekerja di situ. Bertemu pelanggan yang sangat peramah, dan sangat bersabar menunggu giliran untuk dilayan. Bersama majikan yang sungguh baik dan ikhlas, bersama rakan-rakan yang sangat baik dan mudah bekerjasama antara satu sama lain. Kami bagaikan sebuah keluarga. Moga sentiasa dalam keberkatan dan bisa ketemu di syurgaNya. Satu kelebihan yang terdapat di gerai kami adalah semuanya perempuan, dan seorang pakcik. Hehe. Alhamdulillah.


Ketika hendak menunaikan solat, saya tertanya-tanya, ke manakah peniaga-peniaga di bazar Ramadhan? Bukankah telah tiba waktu solat asar. Ya, memang satu ujian, ketikamana ramai benar pelanggan yang mengunjungi bazar pada waktu tersebut, dan kita tetap harus menunaikan kewajiban kita sebagai seorang hamba. Jika tidak, apa gunanya kita berpuasa, apa gunanya kita mencari rezeki, jika Hak Pemberi Rezeki tidak kita tunaikan dengan baik. Bak kata orang "hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih'. Jika kita tak hendak, memanglah pelbagai alasan akan kita putar belitkan. Tetapi tidakkah kita bertanya diri kita, Dari manakah kita datang? Untuk apakah kita dijadikan? dan di manakah pengakhiran kita? Jika kita memberi banyak alasan untuk TIDAK menunaikan hak Allah, Allah swt juga punya banyak alasan untuk TIDAK menunaikan hak kita. Kerana itulah yang Allah firmankan, "Sesungguhnya manusialah yang menzalimi diri mereka sendiri dan Allah tidak menzalimi seorangpun daripada hamba-hambaNya".


Saya bersyukur kerana Allah swt mengizinkan saya bekerja di situ, dan barulah saya kenal situasi Umat Islam hari ini. Jauh di sudut hati merasa sayang dan kasihan kepada mereka dan berharap agar Allah swt sentiasa melimpahkan sepenuh hidayah dan petunjukNya kepada kami semua. Baru saya fahami, seringkali diungkapkan oleh pengerusi majlis ketika di sekolah menengah dahulu, 'Bersyukurlah kita kerana dikurniakan nikmat Islam dan nikmat Iman'. Hal ini disebabkan diluar sana, masih ramai manusia tidak merasai nikmat Islam dan nikmat Iman, menyebabkan hari demi hari, manusia semakin hilang nilai kemanusiaannya. Nauzubillah. Tidak perlu menanyakan sesiapa, cuba tanya diri sendiri dulu, adakah saya benar-benar telah memahami dan menghayati nikmat Iman dan nikmat Islam dalam segenap waktu dalam kehidupanku?


Pulang ke rumah, berbuka puasa bersama keluarga, dan bersiap untuk berterawih. Di surau pula, saya melihat, perbezaan sedikit. Dahulu, saya dan sahabat-sahabat sering berebut-rebut berada di saf depan yang kita yakini, pahalanya lebih banyak. Namun, lain situasinya di sini, sulitnya untuk merapatkan saf. Masing-masing bimbang jika panas. Seringkali saf ini berlubang-lubang. Hendak ditegur, terasa sangat muda. Ya Allah, lemahnya imanku.


Ramadhan ke-4 & ke-5

Alhamdulillah, Allah swt menganugerahkan saya kekuatan untuk terus bekerja. Hari ke 4 itu, Allah izin hujan dengan lebatnya. Pada waktu itu, saya melihat satu situasi hujan yang sangat dahsyat, mungkin saya tidak pernah berada dalam situasi itu. Kami berusaha menyimpan murtabak dan daging di tempat yang kurang tempias. Pakaian saya basah kuyup. Tetapi, hati ini cukup bahagia dan gembira kerana bisa merasai situasi ini. Merasai kesusahan para pencari rezeki di Bazar. Mengapa saya memilih pekerjaan ini sedangkan banyak lagi pekerjaan yang boleh saya cari di tempat yang lebih selesa? Hal ini disebabkan, saya merupakan anak seorang bekas peniaga, saya suka akan perniagaan, saya ingin merasai susah senangnya kehidupan seorang peniaga mencari rezeki, saya ingin belajar erti susah, saya ingin menghayati kehidupan mereka yang tidak punya kemampuan, dan saya sangat gembira bertemu dengan pelanggan, kerana saya ingin mendoakan mereka. Apabila kita selalu berada di dalam zon selesa, kita kurang mengenal erti syukur. Saya ingin belajar erti sabar, syukur. Sentiasa tersenyum walaupun dalam keadaan penat, kerana para pelanggan kita adalah salah satu cara Allah swt menyampaikan rezekinya. Mereka juga mutarabbi. Siapa tahu, dengan sedikit akhlak islamiyah yang kita cuba tunjukkan akan meningkatkan syuur di hati mereka untuk mengenali akhlak Islamiyah. Subhanallah.


Sebagai satu pengajaran yang ingin saya ambil iktibar. Pernah suatu ketika saya, kakak saya dan sahabat-sahabat kakak saya berjalan di suatu tempat, dan kami berhenti makan seketika. Di situ terdapat dua kedai makan. Kami duduk di satu kedai makan dan kakak saya mengambil makanan dari kedai yang satu lagi, tetapi kami yang lain menempah makanan di kedai yang kami duduk. Apabila kakak saya menempah minuman di kedai yang kami duduk, tiba-tiba seorang wanita datang menghantar minuman itu dengan gelas besar(bermaksud kami pelu tambah duit untuk gelas besar itu). Kami bertanya kenapa besar sangat? Jawab wanita tersebut dengan berwajah masam, 'ini sebab tempah makanan di tempat lain'. MasyaAllah. Astagfirullahal azim, kesan cemburu dan persaingan yang 'tidak sihat' ini menyebabkan pelanggan yang tak tahu apa-apa menjadi mangsa. Saya tidak reti untuk menegur, cuma bila saya marah, saya tidak boleh menatap wajah orang itu. Sahabat2 yang lain seperti tak percaya situasi itu. Membimbangi kemarahan kami akan mempamerkan akhlak yang tidak baik. cuma sebagai satu pengajaran untuk diri saya dan kita semua, janganlah sekali-kali berlaku sombong dengan pelanggan, sentiasa melebarkan senyuman, dan bermanis muka. Bukan rugi sikitpun!!


saya menjumpai pelanggan yang sangat bersabar untuk mendapatkan makanan. Sememangnya bulan ini adalah sebuah madrasah yang mendidik kesabaran manusia. Apa yang saya pelajari, sebagai peniaga, kita haruslah sentiasa memaniskan wajah dengan senyuman yang ikhlas, kerana bersamanya kita membawa sebuah doa untuk pelanggan-pelanggan kita. Kemudian, apabila kita sedikit lambat memberi khidmat, cuba kita biasakan diri dengan perkataan 'maaf', Allah swt akan meletakkan di hati para pelanggan itu rasa untuk memaafkan dan turut membalas senyuman menandakan bahawa mereka memaafkan. Saya lalui situasi tersebut, saya mencuba dengan kudrat yang ada, alhamdulillah, saya temui kebenaran padanya. Laginya, kita perlu perbanyakkan sedekah, apabila makanan kita tidak habis, tidak perlu kita simpan sampai rosak, apa kata sedekahkan kepada jiran-jiran. Amalan berbalas-balas makanan dilakukan oleh para peniaga menyebabkan saya merasai satu ikatan sillaturrahim yang sungguh erat. Subhanallah, Alhamdulillah,Allahuakbar. Pada hari ini, saya berbuka puasa di kedai, kerana tidak sempat pulang ke rumah. Alhamdulillah, saya merasa bahagia melihat semua peniaga berbuka puasa di kedai, umpama sebuah keluarga. Tidak lupa doa di hati, moga-moga Allah swt mengumpulkan kami di syurgaNya. Amin.

*kesian semua ahli keluarga berbuka tanpa saya..T_T. Selepas berbuka sedikit, saya terus memandu pulang ke rumah. Alhamdulillah.


Ramadhan ke-6


Pada hari ini saya sedikit lemah, kerana Allah izin, terbangun sahur terlewat dan sedikit runsing. Pada malamnya, dalam jam 12 malam, khalifah kecil Umar Mukhriz, tiba-tiba berlari mencari ibu saya.

'Tok...tok...".hehe.

Saya pun terkejut kerana tiba-tiba pintu bilik saya ditolak.Rupa-rupanya di mamai, keluar dari bilik ibu dan ayahnya yang nyenyak tidur. Kami pun melayanlah, sampai jam hampir 2 pagi. Akibatnya, semua terbangun lewat. Tetapi, alhamdulillah, Allah bangunkan juga.


Sepanjang hari saya sedikit runsing memikirkan pelbagai urusan. Sedikit ujian hari ini, namun berharapkan saya tetap dapat bekerja dengan baik. Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan baik. Alhamdulillah. selesai menulis diari edisi Ramadhan.


Segala yang baik itu datang dari Allah swt, dan segala yang buruk itu datang dari diri saya sendiri, hakikatnya kedua-duanya datang dari Allah swt. Tetaplah bersemangat melalui kehidupan sehari-hari. Bersaha menjadi yang terbaik di mata Allah dengan menunaikan haknya dan berusaha meninggalkan laranganNya, insha'Allah akan terbaik di mata manusia. Amin.

p/s: harap2 dapat berqiamullail, terlajak sikit malam ni. ^_^. Amin


Penawarhati90

1.19 am

7 Ramadhan 1433H bersamaan 27 Julai 2012

Langkawi









Penawar Hati

Album : Hikayat Cinta
Munsyid : Amar
http://liriknasyid.com

Tangisan sanubari telah terhenti
Kala suram suria memancar sinarnya
Pertemuan seindah bayangan firdausi
Menjadi zikir kasih yang suci

Lukisan dua jiwa menjadi satu
Terkenang detik bertemunya kau dan aku
Santun berhikmah mengingatkan diri
Hidup dan mati hanya untuk Ilahi

[ Amani lyrics found on http://lyrics.my ]

Mengenggam janji cinta ini
Bertemu kasih tanpa jasad
Bicara tanpa suara
Hanya tulisan bahasa indah

Mengeratkan antara kita
Hinggalah ke akhirnya

Kau ku sanjung kerna pengorbanan
Bagai puteri di kayangan
Tika ku lesu hadapi hidup
Kau hembuskan nafas semangat
Penawar hati

Lagu: AMAR
Lirik: AMAR

Saya menyukai lagu ini kerana di situ terdapat perkataan Penawar Hati. Mungkin ia bersempena nama saya, tetapi apa yang saya maksudkan adalah, saya bukanlah seorang penawar hati, saya hanya seorang manusia kerdil yang tidak punya penawar untuk menyembuh hati-hati yang terluka. Namun begitu, sentiasa saya mendoakan moga-moga saya dapat berusaha menjadi ciptaan yang apabila dilihat sahaja, akan sentiasa mengingatkan ciptaan-ciptaan lain kepada Penciptanya. Oleh yang demikian, haruslah saya memenuhi ciri-ciri seorang Wanita Solehah yang diiktiraf olehNya, untuk mencari keredhaanNya, untuk sampai kepadaNya, untuk menghiasi taman-taman di syurgaNya yang begitu Indah dan Cantik yang tidak dapat digambarkan oleh penglihatan, yang tidak bisa dibicarakan oleh lisan serta tidak dapat difikirkan oleh akal yang begitu terbatas.


Penawar hati yang merupakan gambaran wanita solehah adalah mereka yang akan sentiasa memelihara hatinya, penglihatannya, pendengarannya, lidahnya serta anggota fizikalnya yang lain dari perbuatan dosa dan kemaksiatan. Sebagai manusia, ada saatnya kita terlupa akan perhambaan kita kepada Rabbnya, namun begitu, apabila punya sedikit lintasan kesedaran dalam hati bahawasanya kita telah tersasar daripada ciri-ciri seorang wanita syurga, marilah kembali ke landasan sebenar, kerana itulah lintasan kasih sayang hidayah Illahi Rabbul Izzati.


Apabila dunia ini dipenuhi oleh mawar-mawar yang memiliki haruman syurgawi kerana ketaatannya kepada Illahi, maka mereka akan selalu menjadi penyenang sanubari sang kumbang yang halal untuk disentuhi. Mereka sentiasa menghembuskan nafas semangat apabila sang kumbang menjadi lesu.

Isteri cerdik yang solehah
Penyejuk mata, penawar hati, penajam fikiran
Di rumah dia isteri, di jalanan kawan
Di waktu kita buntu, dia penunjuk jalan

Pandangan kita diperteguhkan
Menjadikan kita tetap pendirian
Ilmu yang diberi dapat disimpan
Kita lupa, dia mengingatkan

Nasihat kita dijadikan pakaian
Silap kita, dia betulkan
Penghibur di waktu kesunyian
Terasa ramai bila bersamanya

Dia umpama tongkat si buta
Bila tiada satu kehilangan
Dia ibarat simpanan ilmu
Semoga kekal untuk diwariskan

Pernah dengar kan, di sebalik kejayaan seorang lelaki adalah wanita yang sentiasa menghembuskan nafas kebaikan. Tidak kiralah sama ada ibunya, adik perempuannya, kakaknya, ataupun isteri, cinta hatinya. Wanita solehah adalah hadiah untuk pemuda yang beriman. Mereka bukanlah untuk dibuat perhiasan ataupun sebagai kebanggaan, tetapi untuk dididik dan bersama bersatu meringankan beban dalam urusan dunia dan akhirat, dan bersama-sama berusaha melayakkan diri menjadi penghuni syurgawi.

Bisikku pada hatiku, marilah wahai hati, berusaha memiliki sifat seorang Penawar Hati = wanita solehah.

*masihkah ada peluang untuk insan sepertiku menjadi Penawar Hati? tersenyum dalam kedukaan. ^_^.



Penawarhati90

10.35 am

6 Ramadhan 1433H bersamaan 26 Julai 2012

Langkawi

Monday, July 23, 2012

Innalillahiwainna ilaihirajiun

“To Allah we belong and to Him we shall return”

Al-Fudhayl ibn Iyyâdh (May Allah have mercy on him) said to a man, How many (years) have come upon you?” He replied, “Sixty years.” He said,“Therefore, for sixty years you have been going to your Lord and you are about to reach (Him).” So the man said, “To Allâh we belong and to Him we shall return!” So al-Fudhayl asked, “Do you know the meaning of that (statement)? You are saying, I belong to Allah as a servant and I am going to return to Him. So whoever knows that he belongs to Allah as a servant and that he will return to him, then he should know that he will be stopped. And whoever knows that he will be stopped, then he should know that he will be questioned. And whoever knows that he will be questioned, then let him prepare an answer for the question.”

[Jâmi al-Ulûm wal-Hikam of Ibn Rajab]


Copied from : http://dailyreminders.wordpress.com/2008/05/12/to-allah-we-belong-and-to-him-we-shall-return/

Nota buat diri

bersedia untuk bekerja hari 1, hari ke-3 Ramadhan, dan meyakini bahawa segala kemaslahatan dan kemudharatan itu semuanya dengan izin Allah swt.


“Kita harus memijak cactus yang berduri, bagi mencapai bintang di langit”

Jalan ke Syurga ibarat berjalan di dalam Gua..

Tiada Terduga apa yang tersedia di depan mata..

Jalan ke syurga itu memang memenatkan..

Terutamanya bila kita sentiasa menjadi pendosa harian..

Mahu senyum bertemu Allah?

Maka mari kita mula mencintai rumah Allah..

Ikatan hati kepada Rumah Allah..

akan mendekatkan kita bertemu Allah..

Lalu..

Senyum bertemu Allah..


Marilah lalui hariku dan harimu dengan senyuman sabar & syukur.

Semoga Allah merahmati kehidupan kita semua.

Ramadhan Kareem!!!

^___^


Penawarhati90

3.20 p.m

3 Ramadhan 1433H bersamaan 23 Julai 2012

Langkawi

Friday, July 20, 2012

Jaulah Yang Penuh Barakah, Insha'Allah.^_^

Bismillahirrahmanirrahim

Segala puji hanya bagi Allah swt, Maha Pencipta Lagi Maha Pencinta, Maha Pemilik setiap hela nafasku. Selawat dan salam utusan rindu buat Nabi Muhammad saw, Kekasih pilihan Allah swt. Salam sejahtera buat ahli keluarga serta para sahabatnya yang unggul.

“Hasbi Rabbi Jallallah

Ma fi qalbi ghayrullah

My Lord is enough for me, Glory be to Allah

There is nothing in my heart except Allah”..

SUBHANALLAH


Alhamdulillah, tiada ungkapan seindah pujian ke atas asma’ dan sifatNya. Pada malam yang begitu syahdu ini, Dia masih sudi memberi peluang dan kelapangan untukku mencoretkan saat-saat manis selama berada di bumi Putrajaya sebagai catatan sebuah perjalanan kehidupan seorang hamba. Entah mengapa, hatiku merasa begitu sebak mengamati kedinginan malam ini . Titisan hujan di hening senja umpamamemahami kesedihan hatiku. Malam ini merupakan malam pengakhiran bagiku berada di sini sebelum melangkah ke Pulau Pinang bertemu sahabat tercinta untuk mengecas iman kembali, sempat bertarawih bersama, seterusnya memanfaatkan sepenuh percutianku di kampung halaman sementaraku, Pulau Langkawi.

Jauh di sudut hati terasa berat untuk meninggalkan bumi indah lagi sakinah ini. Walaupun musafir ini bukanlah atas dasar untuk menuntut ilmu (akademik), walaupun kelihatan seperti sungguh santai, apabila dihayati dan dimuhasabahi semula, di sini aku melakar pelbagai memori indah bersama insan istimewa dalam hidupku iaitu kakakku . Dalam kelapangan waktu ini juga merupakan satu didikan Illahi buatku, bagaimana harus ku pergunakan detik-detik ini ke arah peningkatan Ilmu, Iman dan juga amal yang dapat membuahkan taqwa.


Alhamdulillah, di sini, hamba pendosa ini diberi kesempatan merawat semula luka-luka dosa yang lalu, diberi peluang untuk bersujud dan beriktikaf di rumahNYA yang begitu indah lagi barokah, di Masjid Putra, Putrajaya untuk beberapa ketika. Berada di sana, aku sentiasa merasakan satu aura ketenangan yang tidak bisa digambarkan melalui lisan mahupun penulisan, kerana ia merupakan satu sentuhan Illahiyah, jauh ke dalam hati sanubariku. Subhanallah, indahnya sebuah masjid, indahnya sebuah Rumah Allah, indahnya detik-detik beriktikaf di sana, lidah sentiasa dibasahi bait-bait kalimah Al-Quranul Kareem, sebuah warkah cinta dari pencipta, sambil memerhati alam ciptaanNya yang begitu cantik. Dia sentiasa memperkenalkan siapa diriNya bagi mereka yang sentiasa memerhati dan berfikir, sambil berdiri, duduk, mahupun berbaring. Merekalah hamba yang selalu bersyukur dan bertaubat.

Di sini aku melakarkan sebuah impian dan harapan, agar suatu hari nanti, bisa bersatu hati dan dipertemukan bersama insan yang dekat jiwanya dan besar kecintaannya terhadap Masjid, Baitullah. Insan yang akan sentiasa mengajakku dan permata hati kami, mengimarahkan masjid. Beliaulah bakal pemilik cintaku selepas Allah dan Rasul, berada di dalam simpanan dan jagaan Allah swt, bakal imam kami yang akan memimpin setiap satu zuriat keturunannya menuju ke destinasi abadi, syurga Firdausi.Inilah salah seorang VIP yang bakal mendapat naungan Allah di hari yang tiada naungan selain naunganNya. Amin. Insha’Allah. Tiada suatu pun yang mustahil bagi Allah, namun, doa demi doa harus dan perlu sentiasa disematkan di pengakhiran sujudku agar impian bisa membuahkan kenyataan. Tiada yang mustahil bagi Allah. Pasti dan Pasti.


Detik-detik manis bersama kakakku dan adikku akan sentiasa segar dalam ingatanku. Sungguh, kebersamaan itu satu keberkatan, ia merupakan satu pengikat kasih sayang sesama manusia. Setiap pagi aku menunggu kepulangan kakak dari hospital, menyelesaikan segala kerja rumah, dan memastikan rumah sentiasa berada dalam keadaan kemas dan selesa agar sedikit sebanyak dapat mengurangkan tekanannya di tempat kerja. Baru aku fahami, kerjaya sebagai seorang Doktor ini, tidak semudah yang disangka, ia memerlukan kekuatan rohani, jasadi dan emosi kerana ia berhadapan dengan nyawa manusia. Mungkin pada hari pertama aku di sini, ya, sedikit terkejut dengan cara hidupnya, kelihatan seperti tertekan. Setiap masa dan waktu sentiasa memikirkan hospital. Tetapi lama kelamaan, aku cuba selami dan fahami, realiti seorang Doktor, sememangnya begitu. Kami sentiasa bersama bergurau senda, berkongsi suka dan duka, dan berjalan ke sana sini. Aku suka meraikan kakakku, begitu juga adikku, terasa seperti sudah sekian lama kami tidak bersama. Jadi, setiap waktu yang ada kami pergunakan semaksimanya untuk bersama, kerana semakin meningkat usia, semakin pendek umurnya, serta semakin banyak tuntutan tanggungjawab sedang menanti di hadapan, jika tidak sekarang, belum tentu akan berpeluang untuk bersama seperti ini lagi. Daku juga menyedari, patutlah Allah swt tidak mengizinkan aku mengikuti jejak langkahnya, kerana aku tidak secekal beliau. Tetapi, aku harus bersyukur dengan posisi yang sedang aku galasi ini iaitu berusaha bersungguh-sungguh menjadi seorang pendidik kepada generasi akan datang, dan mendaki posisi yang lebih tinggi satu persatu menuju matlamat impianku iaitu seorang Kaunselor. Insha'Allah, insah'Allah, insha'Allah, tiada yang mustahil bagi Allah. ^_^

Setiap insan yang hadir ke dalam hidupku merupakan insan-insan yang amat berharga bagiku, kerana besar harapanku untuk bersama mereka di syurga. Walaupun aku sedari, aku bukan sesiapa, dan aku tidak punyai apa-apa untuk dimanfaatkan oleh mereka, tetapi bagiku mereka adalah pendidikku untuk mengenali serti kehidupan.

Oleh yang demikian, sangat penting bagiku untuk sentiasa menjaga nilai ibadahku, nilai keikhlasan cintaku, agar setiap doaku buat mereka akan sentiasa menjadi anak panah yang meluncur ke langit dunia, agar sentiasa didengari oleh Yang Maha Mendengar. Semoga kami semua sentiasa dibimbing dan ditunjuki jalan yang sebenar untuk menuju ke negeri akhirat yang abadi lagi hakiki, moga kami tidak dibiarkan menyimpang walaupun satu darjah dari jalan Rabbani.


Jazakumullahukhairan kathira kakakku atas segala jasa baikmu, dan adikku yang sanggup menghantarku pergi dan pulang ke program. Moga Allah selalu mencintai kalian dan menjaga kalian.

^_^

p/s: sepatutnya blog ini diupdate semalam, Khamis, 29 Syaaban 1433H, namun begitu, di atas beberapa masalah teknikal, ia tidak dapat di update.


......................................................................................................................................................................

30 Syaaban 1433H

Saat itu semakin hampir. Saat yang dinanti-nantikan oleh umat Islam seluruhnya. Saat yang penuh barakah dan kemuliaan. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar!

"Barang siapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dan mengharapkan pahala, nescaya akan diampunkan dosa-dosanya yang lalu."(HR Bukhari dan Muslim).

Moga-moga ramadhanku, ibu bapaku, saudara-saudaraku, sahabat-sahabatku, bakal imamku yang berada di dalam pengetahuanNya, dan umat Islam seluruhnya kali ini adalah lebih baik dari ramadhan yang lalu. Marilah kita sama-sama mengisi setiap saat, setiap minit, setiap jam, setiap minggu bermula dari awal sehingga ke penghujung Ramadhan, dan untuk selama-lamanya dengan melaksanakan ibadah yang BERKUALITI, dengan penuh pengharapan dan kerendahan hati, dengan penuh rasa cinta, takut dan harap, berazam untuk menjadi insan yang lebih baik dari sebelumnya. Merekalah insan yang memperoleh anugerah MUTTAQIN, lalu, mereka keluar daripada bulan yang barokah ini dengan personaliti yang baru, baru di sisi Allah, membawa jiwa yang baru dan sentiasa berwaspada dengan duri-duri dosa.



Alhamdulillah, selamat tiba ke rumahku syurgaku, medan yang dilimpahi mutiara ilmu, dan untaian ukhuwah Fillah, Pulau Pinang. Bersama sahabat-sahabatku meraikan kehadiran Ramadhan Kareem dengan sedikit jamuan yang dipimpin oleh Master Chef tercinta, sahabatku k F, mempelajari sedikit ilmu dan teknik masakan yang baru (boleh try di rumah ni..^_^).


Jazakumullahukhairan kathira sahabat-sahabatku. Uhibbukunna fillah. Indahnya bertarawih bersama, walaupun mungkin tidak dapat memanfaatkan masa sepenuhnya di sini, keluarga tercinta sedang menunggu kepulanganku. Namun, untuk seketika bersama mereka, terasa benar sentuhan iman, dan iman yang dicas. Alhamdulillah. Kata seorang sahabatku:


" Mesti meluangkan masa bersama keluarga bersungguh-sungguh, menyebarkan kasih sayang dalam kalangan mereka dengan sepenuh hati dan sepenuh keikhlasan, sebarkanlah bahagia, dan sakinah Imaniyah walau di mana kamu berada" (sedikit penambahan)

Jumaah Mubarak dan salam menyambut tetamu mulia, Ramadhan Kareem!!!

Insan yang mengharapkan rahmah wal maghfirahNya,


Penawarhati 90
4.18 pm
30 Syaaban 1433H bersamaan 20 Julai 2012
Pulau Pinang
*bekas air baru setelah sekian lama tidak ada untuk kegunaan solat tarawih..^_^..


Sunday, July 15, 2012

Women Of Heaven

The Husband Who Was Too Shy To Look At His Wife (a moving story)

This story was recounted by Prof. Khalid Al-Jubeir, consulting cardiovascular surgeon, in one of his lectures:

Once I operated on a two and a half year old child. It was Tuesday, and on Wednesday the child was in good health. On Thursday at 11:15 am – and I’ll never forget the time because of the shock I experienced – one of the nurses informed me that the heart and breathing of the child had stopped. I hurried to the child and performed cardiac massage for 45 minutes and during that entire time the heart would not work.

Then, ALLAH decreed for the heart to resume function and we thanked HIM. I went to inform the child’s family about his condition. As you know, it is very difficult to inform the patient’s family about his condition when it’s bad. This is one of the most difficult situations a doctor is subjected to but it is necessary. So I looked for the child’s father whom I couldn’t find. Then I found his mother. I told her that the child’s cardiac arrest was due to bleeding in his throat; we don’t know the cause of this bleeding and fear that his brain is dead. So how do you think she responded? Did she cry? Did she blame me? No, nothing of the sort. Instead, she said “Alhamdulillah” (All Praise is due to ALLAH) and left me.

After 10 days, the child started moving. We thanked ALLAH and were happy that his brain condition was reasonable. After 12 days, the heart stopped again because of the same bleeding. We performed another cardiac massage for 45 minutes but this time his heart didn’t respond. I told his mother that there was no hope. So she said: “Alhamdulillah. O ALLAH, if there is good in his recovery, then cure him, O my Lord.”

With the grace of ALLAH, his heart started functioning again. He suffered six similar cardiac arrests till a trachea specialist was able to stop the bleeding and the heart started working properly. Now, three and a half months had passed and the child was recovering but did not move. Then just as he started moving, he was afflicted with a very large and strange pus-filled abscess in his head, the likes of which I had never seen. I informed his mother of the serious development. She said “Alhamdulillah” and left me.

We immediately turned him over to the surgical unit that deals with the brain and nervous system and they took over his treatment. Three weeks later, the boy recovered from this abscess but was still not moving. Two weeks pass and he suffers from a strange blood poisoning and his temperature reaches 41.2°C (106°F). I again informed his mother of the serious development and she said with patience and certainty: “Alhamdulillah. O ALLAH, if there is good in his recovery, then cure him.”

After seeing his mother who was with her child at Bed#5, I went to see another child at Bed#6. I found that child’s mother crying and screaming, “Doctor! Doctor! Do something! The boy’s temperature reached 37.6°C (99.68°F)! He’s going to die! He’s going to die!” I said with surprise, “Look at the mother of that child in Bed#5. Her child’s fever is over 41°C (106°F), yet she is patient and praises ALLAH.” So she replied: “That woman isn’t conscious and has no senses”. At that point, I remembered the great Hadith of the Prophet (Sallallaahu Alaihi Wa Sallam): “Blessed are the strangers.” Just two words… but indeed two words that shake a nation! In 23 years of hospital service, I have never seen the likes of this patient sister.

We continued to care for him. Now, six and a half months have passed and the boy finally came out of the recovery unit – not talking, not seeing, not hearing, not moving, not smiling, and with an open chest in which you can see his beating heart. The mother changed the dressing regularly and remained patient and hopeful. Do you know what happened after that? Before I inform you, what do you think are the prospects of a child who has passed through all these dangers, agonies, and diseases? And what do you expect this patient mother to do whose child is at the brink of the grave and who is unable to do anything except supplicate and beseech ALLAH? Do you know what happened two and a half months later? The boy was completely cured by the mercy of ALLAH and as a reward for this pious mother. He now races his mother with his feet as if nothing happened and he became sound and healthy as he was before.

The story doesn’t end here. This is not what moved me and brought tears to my eyes. What filled my eyes with tears is what follows:

One and a half years after the child left the hospital, one of the brothers from the Operations Unit informed me that a man, his wife and two children wanted to see me. I asked who they were and he replied that he didn’t know them. So I went to see them, and I found the parents of the same child whom I operated upon. He was now five years old and like a flower in good health – as if nothing happened to him. With them also was a four-month old newborn. I welcomed them kindly and then jokingly asked the father whether the newborn was the 13th or 14th child. He looked at me with an astonishing smile as if he pitied me. He then said, “This is the second child, and the child upon whom you operated is our first born, bestowed upon us after 17 years of infertility. And after being granted that child, he was afflicted with the conditions that you’ve seen.”

At hearing this, I couldn’t control myself and my eyes filled with tears. I then involuntarily grabbed the man by the arm, and pulling him to my room, asked him about his wife: “Who is this wife of yours who after 17 years of infertility has this much patience with all the fatal conditions that afflict her first born?! Her heart cannot be barren! It must be fertile with Imaan!”Do you know what he said? Listen carefully my dear brothers and sisters. He said, “I was married to this woman for 19 years and for all these years she has never missed the [late] night prayers except due to an authorized excuse. I have never witnessed her backbiting, gossiping, or lying. Whenever I leave home or return, she opens the door, supplicates for me, and receives me hospitably. And in everything she does, she demonstrates the utmost love, care, courtesy, and compassion.” The man completed by saying, “Indeed, doctor, because of all the noble manners and affection with which she treats me, I’m shy to lift up my eyes and look at her. So I said to him: “And the likes of her truly deserve that from you.”

The End…

ALLAH says: And We will surely test you with something of fear and hunger and a loss of wealth and lives and fruits, but give good tidings to the patient; Who, when calamity strikes them, say, “Indeed we belong to ALLAH, and indeed to HIM we will return.” Those are the ones upon whom are blessings from their Lord and mercy. And it is those who are the [rightly] guided. (Surah Al-Baqarah 155-157)

Umm Salamah (the wife of the Prophet) said: I heard the Messenger of ALLAH (Sallallaahu Alaihi Wa Sallam) saying: “There is no Muslim who is stricken by a calamity and says what ALLAH has commanded him – ‘Indeed we belong to ALLAH, and indeed to Him we will return; O ALLAH, reward me for my affliction and compensate me with that which is better’ – except that ALLAH will grant him something better in exchange.” When Abu Salamah [her former husband] passed away, I said to myself: “What Muslim is better than Abu Salamah?” I then said the words, and ALLAH gave me the Messenger of ALLAH (Sallallaahu Alaihi Wa Sallam) in exchange. (Sahih Muslim)

by: Ustadz Nouman Ali Khan


Penawarhati90

11.17 pm

25 Syaaban 1433H bersamaan 15 Julai 2012

Putrajaya

ALHAMDULILLAH

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, serta pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat ALLAh) bagi orang-orang yang berakal, iaitu orang-orang yang menyebut dan mengingati ALLAh…” – aali ‘Imran : 190


Allah berfirman lagi,

“..Perhatikan dan fikirkanlah tentang apa yang ada di langit dan bumi (daripada segala kejadian yang menakjubkan, yang membuktikan keesaan ALLAh dan kekuasaan-Nya).” – Yunus : 101



Percutian di Putrajaya sangat membahagiakan, percutian sebelum memulakan pekerjaan yang mencabar . Insha'Allah. Sentiasa merindukan BJ,Pulau Pinang. ^_^.

Penawarhati90

Hari Yang Indah. Alhamdulillah

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamua’laikum warahmatullahi wabarakatuh,

Segala puji hanya bagi Allah swt, Rabb Yang Maha Pengampun Lagi Maha Penerima Taubat, Raja Sekalian Alam. Dialah Rabb Yang Maha Pencipta dan Maha Mengatur setiap satu langkahan kehidupan hamba-hambaNya. Hanya kepadaNya hamba ini menyerah diri, hanya kepadaNya hamba ini meletakkan seluruh pengharapan dalam hidupnya. Selawat dan salam keatas Rasulullah saw, teladan terbaik sepanjang zaman, serta salam sejahtera buat ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda.

“Hasbi Rabbi Jallallah

Ma fi qalbi ghayrullah

My Lord is enough for me, Glory be to Allah

There is nothing in my heart except Allah”..

SUBHANALLAH

Alhamdulillah, segala puji hanya selayaknya bagi Allah swt, kerana sehingga saat ini, Dia Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang masih lagi menganugerahkan daku secebis nafas untuk menghirup segarnya udara pagi, menghayati keindahan sinaran mentari, dan sehingga saat ini, Dia dengan segala kemurahan rahmat dan kasih sayangNya, masih memberikan hamba hina ini dua nikmat terbesar iaitu Nikmat Iman dan Nikmat Islam. Kedua-dua nikmat inilah yang telah menjadi bekalan buatku dan buat kita semua untuk membezakan antara yang Haq dan yang Bathil. Kedua-dua nikmat ini jugalah yang menghalang kita daripada melakukan perkara-perkara nahi dan mungkar serta mendidik kita melaksanakan perkara amar maaruf. Insha’Allah.

Panjang muqaddimahnya hari ini, kerana hamba ini sedang sedaya upaya meneutralkan jiwanya dari pelbagai bisikan yang sedang mengganggu ibadahnya terhadap Rabbnya. Astagfirullahal azim. Moga-moga kita selalu diberi kekuatan dan peringatan untuk sentiasa berada di dalam suasana tarbawi, iaitu suasana yang sentiasa terdidik jiwanya, walaupun kadangkala suasana itu tidak dapat membantu kita untuk menjaga keimanan diri, itulah ujian buat kita sebenarnya. Dengan itu iman kita akan memberi tindakbalas supaya bersegera membina suasana tarbawi dengan bersegera dalam beribadah. Segala input yang kita pernah perolehi harus kita ulang-ulang semula supaya iman kita tidak melemah dalam suasana itu, dan kita tidak hanyut dalam arus jahilliah yang sangat kejam berusaha membunuh Iman kita. Pesanku pada hati ini, janganlah berputus asa, janganlah terus menyerah diri kepada suasana, sedarilah matlamat utama dalam hidup ini iaitu Mencari MARDHATILLAH, dan ia menuntut pelbagai usaha dan pengorbanan diri, harta, masa, dan segala kesenangan. Jika ditanya mengapa ujian itu begitu pahit? Jawablah kerana syurga itu begitu manis dan sangat mahal. Ammaba’du.


Mesti semua terkejut melihat gambar di atas bukan? Jangan risau, cincin ini bukan milik saya, tetapi insan yang sangat istimewa dalam hidup saya iaitu kakak saya. ^_^

Semalam kami dan keluarga bakal pendamping kehidupan kakak saya telah mencari sebentuk cincin untuk majlis mereka. Insha’Allah, bila itu tidak dapat saya pastikan, namun, sentiasa kami doakan semoga majlisnya akan berlansung seperti yang telah dirancang. Insha’Allah, berdoa dan terus berdoa semoga semuanya dalam pemeliharaan Allah swt. Melihat kakak dan bakal abang ipar saya gembira dan tersenyum, hati saya lebih bahagia dan berbunga-bunga, dan kiranya mereka hampir di ambang majlis pernikahan. Alhamdulillah. Saya di situ sebagai jurukamera, jurubicara, juru kritik. ^_^. Akhirnya kami menjumpai sebentuk cincin yang disukai oleh kakak. Alhamdulillah.

Mengapa saya rasa bahagia?

Pertamanya disebabkan saya telah melihat pelbagai suka duka sepanjang penantian mereka untuk menjadi sebuah pasangan yang halal. Ada ketika mereka kuat, ada ketika mereka lemah, ada ketika menangis, ada masanya tersenyum. Tetapi itulah ujian untuk menguji tahap kesabaran dan keikhlasan hati mereka. Sehingga kini, saya juga tidak dapat untuk mengulas apa-apa kerana saya juga merasa gementar akan kebenaran takdir buat mereka selagi belum mencapai akadnya. Kedua-dua keluarga juga turut gementar apatah lagi yang sedang melaluinya. Namun begitu, peristiwa semalam itu merupakan satu detik yang membahagiakan buat hati saya, kerana mereka sedang melalui jalan-jalan untuk menghalalkan perhubungan di antara dua insan yang mungkin selama ini agak kabur. Alhamdulillah.

Keduanya, saya sebenarnya sedikit teruja dengan kesabaran bakal abang ipar saya kerana saya melihat penantiannya bukan sehari dua tetapi bertahun-tahun, pelbagai ujian yang dilalui beliau dan kakak juga, tetapi disebabkan matlamatnya jelas, kenapa beliau memilih kakak saya, dan di hadapannya ada ramai lagi wanita yang mungkin lebih baik dari kakak saya, tetapi, beliau tetap sabar dengan keputusannya. Ya, insha’Allah, semoga kesabaran beliau dalam redha Allah swt. Ya, mungkin ramai insan lain yang lebih baik dari kakak saya, tetapi, saya sangat bersyukur kerana memiliki seorang kakak yang dalam kelembutannya ada ketegasan. Beliau merupakan seorang yang banyak berkorban untuk keluarga, tegas untuk mencapai cita-citanya menjadi seorang Doktor, walaupun pada mulanya mendapat halangan, tetapi membuktikan beliau mampu menjadi Doktor dan menjadi pelajar Malaysia cemerlang di Universiti Hasanuddin, UNHAS. Beliau selalu memberi semangat kepada saya dan ahli keluarga yang lain untuk berusaha mencapai cita-cita kami. Inilah hadiah Allah buat saya, yang saya perlu syukuri, dan saya juga bersyukur kerana insan yang bakal mendampinginya, bakal keluarga barunya juga merupakan insan yang saya percayai dan yakini Imannya, dan insha’Allah mampu mendidik kakak saya ke jalan yang Allah swt redhai. Hidayah dan petunjuk itu milik Allah, kita tidak pernah tahu bila ia akan sampai ke hati para hambaNya, namun, sebagai manusia kita harus terus berdoa dan berdoa, berusaha dan berusaha, juga meletakkan tawakkal perkara yang pertama dan utama dalam hidup kita. Insha’Allah, suatu hari suara hidayah Allah itu akan sampai ke hati para hambaNya. Insha’Allah.

Ketiga, saya sangat mengagumi dan menghormati keluarga bakal abang ipar saya kerana Deen mereka. Subhanallah. Sebuah keluarga yang memahami dan menghayati keindahan Islam dalam kehidupan mereka. Sebuah keluarga sakinah yang juga menjadi salah satu inspirasi yang ingin saya hidupkan dalam keluarga saya pada suatu hari nanti. Insha’Allah, jika Allah swt izinkan. Semasa mereka hadir ke rumah kami yang serba kekurangan ini, kami agak ‘nervous’, kerana bagi kami mereka bukan insan biasa, punya status di mata masyarakat. Pelbagai persediaan dan persiapan yang kami lakukan untuk menerima kehadiran mereka. Namun begitu, setelah menerima kunjungan mereka, kami seperti tak percaya, kerana mereka sedikitpun tidak mementingkan status, merendah diri, bertaaruf dengan setiap seorang adik beradik saya, dan memulakan seisi perbincangan dengan tazkirah ringkas. Itulah seorang ayah, pemimpin keluarga yang tegas tetapi lembut hatinya, dan memegang teguh prinsip Islam dan Iman dalam dirinya dan keluarganya. Ibunya juga begitu, sentiasa ramah dan melihat mereka, hati kita merasa tenang, itulah sebuah keluarga yang soleh bagi saya. Kesimpulan pada apa yang ingin saya ceritakan adalah bagaimana seorang ayah itu berperanan mendidik keluarganya untuk sentiasa memegang teguh pada prinsip Islam. Ia menjadi contoh kepada anak-anaknya dan masyarakat dengan kerjaya dan status yang dimilikinya, menjadi contoh kepada anak-anaknya untuk berjaya di dalam pembelajaran mereka, dan sentiasa menitikberatkan usrah keluarga dalam membina sebuah keluarga sakinah, barakah, dakwah.

Selepas membeli cincin, kami menziarahi keluarga kakak bakal abang ipar saya. Di situ berkumpulnya beberapa orang ahli keluarga mereka, sangat meriah, sangat meriah, Alhamdulillah. Kakak beliau sangat sibuk seperti kakak saya juga kerana mereka berada di fasa HO sekarang, malah beliau lebih sibuk lagi dan letih, kerana semalaman ‘on call’, namun, mendengar kehadiran kami,beliau sanggup memasak makanan yang sangat enak, dan melayani tetamunya seolah-olah tidak letih lansung. Subhanallah, semoga Allah sentiasa memberkati mereka. Saya juga tidak lepas bertaaruf dengan ibu beliau, bertanya pelbagai soalan, berkongsi pengalaman hidup, konklusinya, saya sangat bersyukur dapat mengikat tali persaudaraan bersama mereka. Indah akhlak dan keperibadiannya.

Sebagai seorang manusia, saya seorang yang suka belajar dari pengalaman, ia lebih mudah diserap ke dalam pemikiran saya berbanding teori dan pembacaan, walaupun itu penting. Tetapi, setiap manusia mempunyai cara belajar yang berlainan dan saya juga begitu. Oleh sebab itu, saya suka bertanya soalan, dan setiap pertanyaan saya, sentiasa saya doakan ia masuk terus ke dalam pemikiran dan hati saya jika itu ilmu yang baik.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Saya dan perkahwinan, satu isu menarik. ^_^

Alhamdulillah, melihat kakak dan bakal abang ipar saya, juga keluarga gembira, saya tumpang gembira dan bahagia. Tetapi, untuk sebuah perkahwinan, ia merupakan sesuatu yang masih jauh untuk saya gapai, namun, saya tetap sedang bergerak menujunya dengan persediaan ilmu dan kemahiran. Setiap kali memikirkan tentang perkahwinan, saya sangat tertekan, mungkin itu adalah ujian buat saya kerana Allah swt mengetahui bahawa di situ adalah kelemahan saya dan saya amat rasainya. Buat masa ini, alam perkahwinan itu masih samar-samar bagi saya, ia merupakan sesuatu asing bagi saya, mungkin saya belum matang agaknya untuk memikirkan soal itu, dan saya berada di dalam biah di mana tidak ada penekanan dari keluarga mahupun murobbi saya. Harapan mereka adalah saya dapat menamatkan pengajian saya ke peringkat yang lebih tinggi, gapailah setinggi mungkin untuk Islam. Dan itulah hajat saya sebenarnya.

Saya punya impian yang sangat besar sebelum melangkah ke alam perkahwinan, impian yang sangat besar untuk pembinaan diri, keluarga, dan Umat Islam keseluruhannya . Itu matlamat terdekat saya, dan harapnya saya dapat memenuhinya. ^__^. So, bersabarlah dalam bersabar wahai hati. Kata kakak saya,

“ Hayatilah nikmat keremajaan ini bersungguh-sungguh, buat yang terbaik semasa remaja, dan nanti bila dan walimah, juga jadi yang terbaik. Insha’Allah.”

Nota buat diri

Saya mempercayai dan meyakini bahawa, di akhir perjalanan ini, pastinya ada sebuah jawapan, dan sebuah kepastian. Telah Allah janjikan setiap kesulitan itu pasti ada kemudahan. Cuma sementara untuk tiba ke pengakhiran itu, jalannya tidak mudah, ianya perlukan sepenuh kesabaran demi kesabaran, pengorbanan demi pengorbanan, usaha demi usaha. Mungkin ia belum selesai kerana kita belum meletakkan sepenuh Doa+Usaha+Tawakkal kita kepada Allah swt, kita belum tunduk dengan merendahkan sepenuh hati kita kepada Allah, kita belum meninggalkan semaksima mungkin karat-karat jahilliah yang menghalang doa kita dari diterima oleh Allah swt, menyebabkan ujian yang kita hadapi tidak juga berakhir. Inilah tarbiyah, inilah didikan yang Allah hendak kita pelajari sebenarnya. Inilah fasa kehidupan. Setiap insan akan diuji dengan ujian yang berlainan mengikut kemampuan mereka, dan mengikut apa yang mereka lemah.

“Wahai hati, teruskan bersangka baik kepada Allah, melaksanakan syariatNya dan meninggalkan laranganNya. Nescaya dikau akan temui sebuah pengakhiran yang begitu manis, sehingga apabila engkau mendapatkan apa yang engkau impikan selama ini setelah melalui fasa ujian yang begitu hebat itu, engkau akan sujud syukur dengan sepenuh kerendahan hati bersama tangisan syukur, serta betul-betul menghargai nikmat itu serta bersedia untuk meningkat ke fasa yang lebih tinggi dan lebih berat ujiannya”

Insha’Allah, hamba ini memohon sepenuh keampunan kepada Allah swt dan meminta sepenuh kemaafan seandainya ada kekasaran dalam bicara dan tingkahlaku yang melampau dan berlebih lebihan, semoga apa yang saya kongsikan sedikit sebanyak bermanfaat untuk kita ambil iktibar.

Wallahutaala a’lam

p/s: dalam perjalanan menjumpai Restoran kegemaran saya, di mana sahaja menemuinya, mesti hati terasa nak masuk kerana saya amat sukakan KEK. Dunia oh dunia…

Ini kerja saya sewaktu bercuti di Putrajaya:




Penawarhati90
9.54p.m
25 Syaaban 1433H bersamaan 15 Julai 2012
Putrajaya

Wednesday, July 11, 2012

Kisah Dongeng : Suami Takut Isteri??? ^_^


Ada sebuah kisah seorang raja. Baginda sangat takut kepada isterinya. Baginda cuba mencari jalan, bagaimana untuk menyelesaikan 'masalah' takut isteri. Jadi, baginda merancang untuk mencari mana-mana rakyat jelatanya yang tidak takut kepada isteri untuk bertanyakan tipsnya.


Suatu hari, baginda mengumpulkan semua lelaki dalam kalangan rakyatnya yang sudah berkahwin di istana dan membahagikan tempat duduk kepada dua tempat. Semua rakyat diminta duduk di satu bahagian, dan satu bahagian lagi dibiarkan kosong. Kemudian, baginda memerintahkan supaya sesiapa yang takut kepada isterinya duduk di bahagian yang kosong tersebut. Semua rakyat yang hadir, semuanya bergerak ke bahagian yang kosong (tudia...tak sangka), hanya tinggal seorang pakcik tua.


Apabila melihat pakcik tua ini, raja pun terkejut, dan tidak sangka, masih ada seorang rakyatnya yang tidak takut isteri. Raja pun berhajat untuk bertanya 'tipsnya' kepada pakcik tua ini.


" Pakcik, beta melihat semua rakyat beta takut pada isterinya, tetapi tidak pakcik. Boleh beritahu tak 'tipsnya'??


*Cuba teka apa jawapan pakcik tu??



....................................................................................................................................................................



Kata pakcik tersebut:

" Tuanku, sebelum patik datang ke istana, isteri patik kata, abang, kalau duduk di satu tempat saja, jangan gerak-gerak dah, sebab tu patik tak berani ubah tempat duduk"

Hehehehe......


Tak sangkaaaaa.....


Hanya sekadar hiburan, tapi ada betulnya. Pada mulanya, saya ingatkan isteri pakcik tu dah meninggal ke apa? Rupa-rupanya, pakcik lagilah ....


Penawarhati90
12.26 p.m
22 Syaaban 1433H bersamaan 12 Julai 2012
Putrajaya