Wednesday, August 22, 2012

Koleksi Umar Mukhriz

Bismillahirrahmanirrahim...Ini adalah koleksi gambar anak saudaraku yang dicintai Lillahitaala, Umar Mukhriz.

Kelahiran seorang anak disambut dengan penuh kegembiraan dan syukur.Senyum si ibu melepaskan kelelahan yang selama ini menyelubungi diri.Purata tempoh mengandung adalah selama 280 hari atau bersamaan 40 minggu –ia bukanlah suatu tempoh yang singkat.Di dalam gembira dan terharu,bibir ibu tidak putus-putus melafazkan tasbih,tahmid dan takbir ke hadrat Allah Yang Maha Agung.Dia Yang Maha Berkuasa menjadikan makhluk daripada tiada kepada ada..Subhanallah..


Comelnya...




Nakalnya....lama kelamaan makin aktif..

Anak sapa pakai bedak lagu ni??" comel tak saya"

Tengok apa tue?? "biliung!!!"



Macam-macam aksi la ni...

Percutian yang best dengan gelagat Umar Mukhriz, penat melayan, tapi seronok. Saya cuba menggunakan beberapa teknik untuk mendidiknya. Pada mulanya, saya tak berapa reti bagaimana untuk menjaga budak kerana rumah kami sudah lama tidak ada suara kanak-kanak kecil. Lama-kelamaan, saya cuba membiasakan diri. Kanak-kanak sebenarnya sangat cepat menerima sesuatu ilmu kerana fitrah mereka adalah bersih dari dosa.

“Setiap anak yang dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci bersih). Maka ibu bapanyalah yang akan membentuknya menjadi Yahudi atau Nasrani atau Majusi..”(Hadith Rasulullah SAW).

Umar seperti kanak-kanak lain seorang yang sangat pintar dan cepat menangkap apa yang diajar. Oleh itu, kita perlu menyerapkan kata-kata yang baik supaya dia juga boleh mengikuti apa yang diajar. Saya cuba ulang-ulang setiap satu perkataan, memang cepat diikutnya.

Selama beberapa lama saya bersamanya, dan melihat perkembangannya, baru saya faham apa yang dimaksudkan oleh sahabat saya, iaitu, jika kita ingin mengenalkan kanak-kanak kepada Allah dan Rasul, kita harus ulang-ulang perkataan itu. Bukan sahaja berkata, tetapi, kita harus tunjukkan perkataan Allah dan Rasul itu setiap hari, walaupun mereka masih kecil. Baru saya faham, mengapa di rumah Murabbi kesayangan saya, pada dinding-dinding rumahnya, peti sejuk, pintu, semuanya tertulis perkataan-perkataan yang mempunyai unsur-unsur Ilahiyah. Ini adalah satu teknik didikan yang baik, di mana kita menyerapkan Unsur Tauhid ke dalam jiwa anak-anak sedari kecil, bukan sahaja dari kecil, malah dari mereka masih di dalam kandungan. Oleh yang demikian, cara hidup para ibu bapa sangat-sangat perlu dan penting dalam membina keperibadian anak-anak yang soleh dan solehah. Oleh yang demikian, marilah kita sama-sama memperelokkan akhlak dan keperibadian diri kita sendiri, insha'Allah, kelak akan lahir zuriat dari darah daging kita adalah mereka yang beriman, berilmu, beramal soleh, serta yang paling penting adalah bertaqwa.

p/s: Umar kena ingat maklang..maklang.hehe.^^

Sebuah perkongsian dari insan jahil. Wallahutaa'a'lam.

Mengharapkan Rahmat & Maghfirah,

Penawarhati90
6.56 p.m
4 Syawal 1433H bersamaan 22 Ogos 2012
Langkawi, Kedah.

No comments:

Post a Comment