Saturday, August 25, 2012

Hari ini dalam Sejarah


Bismillahirrahmanirrahim

Bismillah adalah Doa. Doa adalah cita-cita. Doa adalah harapan. Doa adalah kekuatan. Doa adalah pengarah langkah. Doa adalah keyakinan yang menggerakkan.Doa adalah kepasrahan atas ketidakberdayaan. Doa adalah pengakuan kelemahan di depan Allah Pemilik Segala Kesempurnaan. Bismillah adalah doa bukan sekadar doa. Bismillah adalah kekuatan. Bertumpu atas keyakinan, at-tsiqoh billah. Keyakinan ini membuat jiwa orang beriman selalu optimis menapaki kehidupan, istiqamah. Laa yukallifullahu nafsan illaa wus'ahaa.


" Allah tidak membebani seseorang melainkan dengan kesanggupannya"


Saya mendoakan semoga Allah swt sentiasa Merahmati, Mengampuni, dan Mengasihi diriku, kedua ibu bapaku, ibu bapa angkatku, adik beradikku, sanak saudaraku, muallim dan murabbiku, sahabat-sahabatku seluruhnya, bakal pemilik cintaku setelah Allah dan Rasul yang berada di dalam simpanan, jagaan, serta pemeliharaan Allah, juga saudara-saudara seaqidahku yang berada di Palestin, Myanmar, Syria, Mesir, Somalia dan di seluruh pelosok dunia ini. Moga-moga kita semua berada di dalam kalangan orang-orang yang menghayati Islam dalam segenap amalan kehidupan, serta insan-insan yang akan dikembalikan kepada Allah dalam keadaan sebaik-baik kematian, Husnul Khotimah.


Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar!

Hari ini dalam sejarah.

Hari yang indah lagi barokah,

Hari yang tercatat di dalamnya,

Kisah suka dan duka,

Kisah sedih dan gembira,

Kisah tenang dan serabut,

Kisah senyuman dan tangisan,

Kisah kesabaran dan kebimbangan,

Kisah kekuatan dan kelemahan,

Kisah keletihan dan kecergasan.

Hari ini dalam sejarah,

Sejarah yang tidak mungkin menjadi kelupaan,

Kisah pembuka kepada kisah-kisah yang lain,

Kisah penutup kepada cerita-cerita yang lain.

Hari ini dalam sejarah.


Sentiasa saya doakan, ada rahmat di sebalik segala ujian, ada pengajaran di sebalik segala dugaan. Sehingga detik ini, tidak dapat saya lelapkan mata. Fikiran ini terus ligat dan giat berfikir dan berfikir. Saya ingin berhenti memikirkannya, berhenti berbicara tentangnya, harus saya rawat jiwa ini, harus saya pujuk perasaan ini, harus saya didik pemikiran ini dengan petunjuk AQ dan Sunnah, supaya ia kembali kepada Penciptanya dalam segenap urusan hidupnya sentiasa dan sentiasa.


Semoga rahmat Allah swt serta redhaNya sentiasa mengiringi langkahan hari-hari dalam hidupku. Masih banyak keutamaan yang menuntut masaku, masih ada banyak tanggungjawab yang menjadi amanahku, yang ingin dan harus ku laksanakannya dengan sepenuh jiwa ragaku. Hanya kepada Allah aku sandarkan impian dan harapan yang menggunung.


Selama saya mempelajari pengertian sebuah doa, baru kini saya bisa menghayati makna sebuah doa. Berdoa dengan penuh resah gelisah, penuh ikhlas, penuh mengharap,doa yang kudus di mana sepenuh jiwa ini hanya meletakkan sepenuh harapan kepada Allah, berputus asa dari bantuan selainNya. Berdoa dengan bercucuran air mata, mengharapkan mentari akan muncul lagi di sebalik awan mendung yang melindungi.


Hanya kepadaNya, aku sandarkan dengan sepenuhnya harapan dan impian. Kemenangan adalah milik mereka yang ikhlas.


detik waktu terus berjalan

berhias gelap dan terang

suka dan duka tangis dan tawa

tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi

hadir bagai teman sejati

di antara lelahnya jiwa

dalam resah dan air mata

kupersembahkan kepadaMu

yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah

kadang tak setia kepadaMu

namun cinta dalam jiwa

hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati

tak sempurna mencintaiMu

dalam dadaku harap hanya

diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu

semua berakhir padaMu


" Cukuplah Allah bagiku, ke atasNya aku bertawakkal, Dialah Pemilik Arsy Yang Agung"


Hamba yang sangat mengharapkan Rahmat & Maghfirah,

Penawarhati90

12.45 a.m

7 Syawal 1433H bersamaan 26 Ogos 2012

Langkawi, Kedah.

No comments:

Post a Comment