Monday, February 4, 2013

Coretan Hari Pertama Persekolahan


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,
Buat sidang pembaca yang dirahmati Allah swt sekalian,


Firman Allah swt dalam surah Al- Baqarah ayat 45 yang bermaksud :

“Dan mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya ia adalah benar-benar berat kecuali ke atas orang-orang yang khusyuk”.

Alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah swt, kerana dengan keizinannya, kita masih dianugerahkan secebis nafas untuk memujiNya, memohon rahmat dan keampunanNya, dilimpahkan rezeki yang tidak pernah putus, serta nikmat taufiq dan hidayahNya yang acapkali mengejutkan mereka yang terlena, dan menyedarkan mereka yang terlalai.


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah, limpahan pujian buat Allah swt dan limpahan selawat buat Rasulullah saw serta ahli keluarga dan juga para sahabatnya, saya masih diberi kesempatan untuk mencoret sedikit peristiwa yang berlaku sepanjang hari ini, iaitu hari pertama saya memulakan khidmat sebagai seorang guru pelatih di Sek Men Bukit Gambir, Pulau Pinang.


Setelah tamatnya perjalanan persekolahan pada hari ini, Allah izin, saya mengalami demam yang sangat teruk, selsema, batuk dan sebagainya. Innalillahi wainna ilaihirajiun. Sememangnya sejak semalam, kondisi kesihatan tidak berapa baik, tetapi Allah izin, melangkahi hari ini, menambahkan lagi kepanasan suhu badan. Alhamdulillah, semasa bekerja di klinik, saya menelan Paracetamol, vitamin C dan meminum air sebanyak mungkin. Alhamdulillah, berkat nasihat dari sahabat tercinta, keadaan saya semakin stabil. Namun, subhanallah, sebenarnya nikmat kesihatan ini merupakan sebuah nikmat yang tidak dapat dibeli dengan apapun jua. Apabila kita kehilangan nikmat kesihatan, maka, tubuh kita semakin kurang produktif walaupun kita cuba kuatkan diri. Saya sangat membimbangi akan keadaan kesihatan ketika ini, hal ini disebabkan, saya mempunyai beberapa tanggungjawab penting untuk diselesaikan dalam masa beberapa bulan iaitu menjadi guru pelatih, bekerja , dan dalam masa yang sama  membuat kajian mengenai “ Bagaimana Pengawetan Aloe vera Dapat Membantu Minat Pelajar Terhadap  Proses Pembelajaran Sains di Sekolah” dan “ Perbezaan Biologi Lelaki dan Wanita Mempengaruhi Cara Pembelajaran” (tajuk yang masih difikir dan dibincangkan) serta menulis tesis mengenainya. Buat masa ini, saya masih di fasa pertama dalam kajian tersebut.  Pada masa ini, saya benar-benar perlu mendisiplinkan diri untuk mematuhi jadual, dan masa supaya gerak kerja ini akan berjalan dengan baik. Justeru, mengharapkan doa dari  sidang pembaca sekalian, doakanlah Allah mengurniakan nikmat kesihatan yang baik kepada kita semua dalam rangka untuk beribadah kepada-Nya dan melaksanakan tuntutan-Nya dalam kehidupan.

Suasana pagi yang begitu segar di Sekolah


Berkisar mengenai peristiwa hari ini, di awal pagi lagi, seperti biasa, pada hari pertama persekolahan, perhimpunan mingguan diadakan, semua guru pelatih diperkenalkan di hadapan umum sebagai meraikan kedatangan.  Teringat zaman persekolahan dulu, semasa itu saya di usia para pelajar, berdiri seperti mereka, di hadapan para guru yang. Pada hari ini, saya duduk di hadapan mereka sepertimana para murobbi saya dalulu, memandang anak didiknya dengan penuh kasih sayang dan harap dapat membantu mereka akan erti kehidupan yang sebenar. Perkara yang paling saya sukai di sekolah ini setakat ini ialah, istimewa benar cara guru besar dan penolong kanan serta guru-guru di sana. Mereka saling bantu membantu, menasihati dan meraikan, dimana, hari lahir guru-guru pada bulan 1 diumumkan. Hal ini akan memberi maklumat kepada pelajar untuk meraikan guru-guru tersebut. Kami disambut dengan baik oleh semua ahli pentadbiran di sekolah, setiap pertanyaan dijawab dengan penuh sabar dan wajah yang tersenyum sahaja. Kami diberi tempat masing-masing berdekatan dengan guru pembimbing supaya mudah melakukan seisi perbincangan.


Perkara pertama yang saya pilih adalah untuk memilih tempat duduk yang baik, dan persekitaran yang bagi saya baik dan selesa untuk bekerja. Saya sedang cuba memikirkan bagaimana untuk menjadikan tempat itu lebih baik, supaya tenang bagi saya untuk bekerja dan tenang bagi pelajar untuk berkomunikasi dengan saya. Bagi saya, pemilihan tempat dan persekitaran yang baik sangat penting dalam membina kerjaya yang produktif. Jika serabut tempat itu, maka serabutlah pemiliknya. Jika kemas tempat itu, maka kemaslah pemiliknya. Itu rumusan yang saya dapat.


Kemudian, saya terus mencari guru pembimbing setiap subjek yang harus saya ganti untuk berbincang mengenai silibus. Masya Allah, sedikit kejutan buat saya pada hari ini, semasa mengambil jadual waktu, saya diberi 3 subjek penting iaitu Biologi Tingkatan 4, Fizik Tingkatan 4 dan Sains Tingkatan 1. Saya juga diberi waktu yang paling banyak iaitu 13 waktu, rata-rata rakan guru pelatih berada di antara 11-12 waktu sahaja. Alhamdulillah, Allah ingin memberi pahala lebih, dan mungkin dengan ini, akan berlaku peningkatan kemahiran saya di situ. Ada hikmahnya in sha Allah. Seperti kata guru penolong kanan, ambillah peluang ini untuk belajar dan berlatih bersungguh-sungguh supaya kamu keluar sebagai seorang yang penuh dengan ilmu dan kemahiran dan meninggalkan memori yang indah-indah di sini. (edit sikit ayat). Ya, ini adalah fasa belajar, dan saya harus terima dengan lapang dada. Alhamdulillah.

Buku Teks untuk ketiga-tiga subjek


Seusai berbincang dengan guru tingkatan 1, saya terus diminta menggantikan kelasnya, dalam keadaan suara yang serak-serak, saya masuk ke kelas itu. Masya Allah, kesimpulannya, saya harus mencari jalan bagaimana untuk menarik perhatian mereka untuk belajar. Bayangkanlah, pelajar tingkatan 1. Kedudukan kelas yang jauh antara-satu sama lain, menyebabkan suara saya tidak kedengaran, dan saya menggunakan semaksima suara yang ada untuk menenangkan mereka. Saya fikirkan, mungkin selepas ini akan membeli mikrofon mudah alih, dapat menjimatkan suara dan tenaga. Selepas memasuki kelas itu, keadaan saya semakin teruk, merasa haba yang sangat panas, dan tidak mempu berbuat apa-apa termasuk menulis. Jadi, saya memilih untuk berjalan ke sana ke mari menyiapkan borang-borang penting.


Saya pulang ke rumah dalam keadaan terketar-ketar kerana suhu terlalu panas. Setelah pulang, saya mencapai Paracetamol dan Zecuf serta berehat sebentar, dan menuju ke tempat kerja. Alhamdulillah.


Peristiwa di klinik pula, pada hari ini, saya amat gembira berjumpa dengan sebuah pasangan. Suaminya amat gembira apabila mengetahui isterinya telah mengandung 5 minggu. Terasa seperti satu dunia ingin ia khabarkan. Dan saya kerapkali menjumpai pasangan-pasangan dan ibu-ibu yang datang ke klinik, dalam keadaan sangat ceria untuk scan, dan sunat. Alhamdulillah, saya tumpang gembira buat mereka. Mabruk buat kalian.

Dengan itu, berakhirlah coretan saya untuk hari pertama ini. Mengharapkan doa yang berterusan daripada sidang pembaca sekalian. Wassalam.

*p/s :
Hari Rabu    : Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Sekolah
Hari Khamis : Mesyuarat Agung Guru
Hari Jumaat : Port Luck (masih berfikir apa yang hendak dimasak)
Hari Sabtu   : Cuti Seminggu…ALHAMDULILLAH……………………^__^




Belajar Punch Card..
Mikrofon mudah alih.. Akan cuba dibeli in sha Allah..

Printer yang akan selalu menemani perjalanan LM saya..
Printer kesayangan, satu-satunya aset yang saya ada. Kini sakit sedikit seperti tuannya, akan sentiasa dijaga dengan baik, dan dimanfaatkan sebaik mungkin, in sha Allah...

Saya letakkan ia di tempat yang dekat dengan saya..^__^

Jom makan polaramine..

Hamba yang mengharapkan rahmat & maghfirah,


Penawarhati90,
12.21 am,
23 Rabiul Awwal 1434 H bersamaan 4 Februari 2013.
Universiti Sains Malaysia.

1 comment:

  1. hanya orang yg pernah sakit teruk shj akan sdar btapa sihat itu satu nikmat yg besar. sabar ya ksyafiyah. Allah syg sungguh ksyafiyah :)

    semoga sht slalu dan dipermudahkan sgla urusan :)

    ReplyDelete