Saturday, February 9, 2013

Jodoh Itu Rahsia ALLAH




Lagu ini mengingatkan saya kisah permulaan kisah Kakak & Abang Ipar saya. ^_^. Setelah pelbagai ujian yang mereka lalui, satu demi satu, saya melihat debaran demi debaran, cabaran demi cabaran, akhirnya, mereka berjaya melabuhkan tirai keremajaan dalam sebuah bantera perkahwinan. Alhamdulillah. 

Hudzaifah Nordin & Sumaiyah Adzahar

Pengajaran yang saya perolehi dari kisah mereka ,

Apabila kita telah meyakini bahawasanya seseorang itu jodoh kita, berdasarkan sandaran-sandaran yang betul, dan kita juga sedang bergerak untuk menjadikannya sebuah ikatan yang diredhai, walau apa juga ujian yang melanda, selagimana perbezaan yang berlaku tidak melanggar syariat, masih boleh diperbaiki, masih boleh dibawa berbincang, masih boleh diselesaikan dengan cara yang baik, tidak perlulah kita memilih jalan untuk memutuskan perhubungan. Jika sekiranya kita menyedari bahawasanya ini adalah ujian, dan seandainya perkahwinan itu adalah jalan yang terbaik, maka mohonlah kemudahan daripada Allah.  Perbezaan, perselisihan faham, itu adalah perkara biasa, kerana masing-masing dari planet yang berbeza, hidup dalam dunia yang berbeza. Maka, perkahwinan adalah untuk menyatukan dua planet, supaya ia bisa hidup di dalam sebuah dunia yang harmoni dan saling lengkap melengkapi untuk membawa keamanan sejagat. (keluar dah bahasa ahli fizik !!).Hehe.


Walau apa juga keputusan yang ingin dilakukan, sememangnya harus difikirkan semasak-masaknya apatah lagi jika ia melibatkan individu lain. Harus benar-benar memohon petunjuk Allah, dan bersih dari segala perasaan terlalu suka, marah dan sebagainya, dan juga sentiasa bermusyawwarah. Pernah saya mendengar seorang murobbi berkata:


"Apabila kita ingin melakukan sesuatu keputusan, dan kita merasa ragu-ragu terhadapnya, maka tinggalkanlah yang ragu-ragu, dan ambillah yang paling meyakinkan".

Apabila saya cuba melihat semula ke dalam diri, saya meyakini bahawa, keyakinan pertama saya adalah benar, walaupun setelah itu pelbagai ujian yang melanda menyebabkan ia menjadi begitu ragu-ragu, tetapi, jauh di dalam sudut hati, keyakinan itu tetap ada, perasaan yakin itu tetap memenangi segala yang ragu-ragu. 
Kerana itu, saya masih belum menerima hakikat sepenuhnya, saya masih belum mempercayai kenyataan ini, dan saya menganggap semua ini satu ujian, mungkin saya sangat lalai, lalu Allah uji supaya saya beringat, kembali semula kepadaNya, kembali bergantung dan berharap hanya kepadaNya. Keyakinan kepada Allah, membuatkan saya menjadi tenang, setiap kali berhadapan dengan perasaan hiba. Walau apa pun yang berlaku, berdoa dan teruskan berdoa, berdoa dengan bersungguh-sungguh, laksanakan perintahNya, tinggalkan laranganNya. Doa yang ikhlas itu ibarat anak panah yang tajam meluncur ke langit bumi. In sha Allah.


JODOH ITU RAHSIA ALLAH

Selama mana kita menunggu,
Sejauh mana kita pergi,
Sekuat mana kita setia,
Sehebat mana kita merancang,
Seteguh mana kita bersabar,
Sejujur mana kita menerima ketentuan dari-Nya

Jika Allah telah menulis jodoh kita adalah dia,  kita tetap akan bersama dengannya, tetapi, jika takdir Allah menentukan, kita tidak akan berjodoh dengannya, maka kita tetap tidak akan bersama dengannya kerana ajal maut, jodoh pertemuan itu adalah rahsia Allah buat para hamba. Tulang rusuk dan pemiliknya tidak akan pernah tertukar dan akan bertemu pada saat yang tepat menurut ilmu-Nya.

Tiada yang "kebetulan" melainkan semuanya telah dirancang dan sebaik-baiknya rancangan adalah daripada Allah.


Sekian.

Mengharapkan rahmat di sebalik ujian,

Penawarhati90,
8.35 am, 
29 Rabiul Awwal 1434H bersamaan 10 Februari 2013,
Universiti Sains Malaysia, 
Pulau Pinang.



1 comment: